Kuvista etänä

Maaliskuussa 2020 jouduimme aivan uuteen ja ennalta arvaamattomaan tilanteeseen, kun koulut siirtyivät etäopetukseen koronavirusepidemian vuoksi. Muutamassa päivässä myös kuvataiteen opiskelussa siirryttiin käyttämään verkko- oppimisympäristöjä. Kaikki oppilaat olivat jo aiemmin tottuneet dokumentoimaan työprosesseja ja kirjoittamaan itsearviointeja digitaaliseen portfolioon, joten sen jatkaminen oli luontevaa. Työskentelyn kannalta haasteellista oli kodeissa käytössä olevien välineiden ja materiaalien rajallinen määrä. Niinpä useissa tehtävissä käytettiin omaa puhelinta tai oppilaiden itse valitsemia tekotapoja. Parhaimmillaan tämä tarkoitti aiempaa monipuolisempien ilmaisukeinojen käyttöä. Opiskelu jatkui kotona opetussuunnitelman mukaisesti ja töitä tehtiin ahkerasti. Rajoituksista johtuen emme voineet tänä keväänä järjestää perinteistä ja odotettua kuvataiteen kevätnäyttelyä. Esimerkkejä vuoden työskentelystä on tässä blogissa ja Instagramissa @meikunkuvis.

Kuvataiteen etäopiskelu

7. luokat

Kotona oli aikaa keskittyä kuvien tutkimiseen ja niistä kirjoittamiseen. 7. luokat tulkitsivat kirjoitelmissaan niin suomalaista 1800-luvun taidetta kuin kansainvälisen taiteen teoksia renessanssista realismiin. Valtaosa etätehtävistä oli kuitenkin kuvallisia.

Paikan henki

Valokuvasarjan tavoitteena oli kuvata merkityksellinen paikka, jossa on hyvä henki ja hyvä olla. (7B, 7E)

 

Sata askelta kotoa

Omaa lähiympäristöä tutkittiin kulkemalla sata askelta kotoa ja etsimällä kiinnostavia asioita valokuvattavaksi. Matka jatkui aina sata askelta kerrallaan niin monta kertaa kuin oppitunnin aikana ehti. (7I)

 

Monokromaattinen installaatio

Millaista on installaatiotaide? Mitä tarkoittaa monokromaattinen? Kuinka kodin esineistä voi rakentaa teoksen? (7I)

 

Värien merkitys, graafinen suunnittelu

Mitä värit ja teksti kertovat pakkauksen sisällöstä? 7I suunnitteli etikettejä juomapulloihin. Niiden lähtökohtana oli oma installaatio.

Kuva vaikuttaa

7E suunnitteli julisteita, joiden tehtävä oli neuvoa, kuinka toimitaan koronaviruksen leviämisen ehkäisemiseksi.

 

Lisätty todellisuus

7E ja 7I testasivat Google-haun ominaisuutta, joka näyttää eri eläimiä kolmiulotteisena. Eläimelle etsittiin sopiva ympäristö, jossa se valokuvattiin.

 

Karanteenitaidetta

Kevään aikana Instagramin @tussenkunstenquarantine-tilin aloittamat versiot klassikkomaalauksista tulivat todella suosituksi. 7A ja 7B tekivät omaa karanteenitaidetta barokin tai realismin aikausien maalauksista.

 

Sarjakuvaa

7A, 7B, 7E ja 7I perehtyivät sarjakuvan perusteisiin. Etäopetuksen tunnoista kertovia sarjakuvia on julkaistu täällä.

Arkisia esineitä

7A ja 7B aloittivat kuvataiteen opiskelun tutustumalla piirtimiin ja piirrostapoihin. Ympyrä sulkeutui, kun viimeinen etätehtävä oli asetelmapiirros kodin arkisista esineistä.

8. luokat

Pop-taidetta

8B oli opiskellut perusteellisesti modernin taiteen historiaa, mutta pop-taide jäi etäopiskeluaikaan. Näin hienoja omakuvia tehtiin kotona Andy Warholin tyyliin.

Muodin historiaa (8A, 8B)

Vaatesuunnittelua

Tutustuttuaan muodin historiaan 8A suunnitteli arki- ja juhlavaatteita, joiden inspiraationa olivat hyönteiset.

 

Muotoiluprojekti

8A ehti jo lähiopetuksen aikana toteuttaa oman muotoiluprojektin. Koska olemme yksi Suomen Alvar Aalto -kouluista, oli luontevaa yhdistää se hänen tuotantoonsa. Esimerkkejä 8A:n 3D-mallinusohjelmalla suunnitelluista koruista on täällä.

8B aloitti oman muotoiluprosessin tutkimalla kodin käyttöesineitä ja pohtimalla, minkälainen on esine, jolla on paljon käyttö- tai näyttöarvoa.

Oman muotoilutyön tuotos oli jokaisesta kodista löytyvästä kartonkipakkauksesta suunniteltu valaisin. Graafisen suunnittelun perusteita sovellettiin toteuttamalla valaisimelle mainos.

Elämässä tärkeintä on -zine

8A:n ja 8B:n viimeisessä etätyössä harjoiteltiin kuvittamista ja graafista suunnittelua. Tehtävänä oli oma pienlehti eli zine. Etäopetuksessa ja kotona oli aikaa ajatella ja tehdä tarkempia havaintoja kuin normaalin arjen kiireen keskellä. Mikä on tärkeintä elämässä? Mitkä asiat, hetket, huomiot, paikat, ihmiset?

Kuvaesitys vaatii JavaScriptin.

Blender- ja SketchUp -harjoituksia

3D-ohjelmien haltuunottoa tulevia syksyn muotoilutehtäviä varten.

9. luokat

Yhdeksäsluokkalaiset olivat juuri aloittamassa lopputöiden suunnittelua, kun siirryimme etäopiskeluun. Omat teos ja portfolio tehtiin nyt kokonaan kotona, mutta lopputulokset ovat yhtä hienoja kuin aikaisemminkin. Niitä tullaan esittelemään blogissa seuraavaksi.

Jätä kommentti

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.